Forum | Utbytesstudent.se: Åka efter 9an? - Forum | Utbytesstudent.se

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Åka efter 9an?

#1 User is offline   Emma :D Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • Group: Members
  • LocationStockholm <3

Posted 28 July 2011 - 01:52 PM

Funderar på att åka till Storbrittanien ett år o vill helst åka efter 9an (så snabbt som möjligt :) ) Men hur gör man med gymnasieansökan o grejer? Söker man efter 9an o så håller det gymnasiet man kommer in på en plats åt en till nästa år eller får man söka när man kommit hem från sitt utbytesår? Fattar inte riktigt detdär :/
2013/2014?
0

#2 User is offline   Tillie Icon

• Junior
  • PipPipPip
  • LocationStockholm, Sweden

Posted 28 July 2011 - 07:43 PM

View PostEmma

Funderar på att åka till Storbrittanien ett år o vill helst åka efter 9an (så snabbt som möjligt :) ) Men hur gör man med gymnasieansökan o grejer? Söker man efter 9an o så håller det gymnasiet man kommer in på en plats åt en till nästa år eller får man söka när man kommit hem från sitt utbytesår? Fattar inte riktigt detdär :/

Jag ska åka till USA nu om några veckor och jag slutade precis nian så jag hade samma fråga, och min studievägledare fick förklara det för mig :)

Du ska inte söka gymnasiet innan du åker utan du gör det bortifrån Storbrittaninen det året som du ska börja. Alltså vi säger att du ska går ut nian 2012 och åker till Storbrittanien, då kommer du göra gymnasievalet 2013! You following? ;)
USA 11/12
Posted Image

"Follow your dreams and the universe will open doors for you where there were only walls."

Min blogg finns här!
0

#3 User is offline   Beatrice Icon

• College Graduate
  • PipPipPipPipPipPip
  • LocationJapan

Posted 28 July 2011 - 09:49 PM

Ska du söka ett estetiskt program? För då bör du i stället söka när alla andra söker (alltså på hösten i nian typ), och göra dina inträdesprov. Sedan sparar skolan den poäng du fått, och så gör de en ny intervju med dig på våren. Du kan ju inte göra inträdesprov när du är borta i Storbritannien, och därför bör du söka när alla andra gör det. Men söker du ett icke-estetiskt program så gör du som Tillie sa. ;)

Japan 2011/2012 med STS

Posted Image

Bloggen
0

#4 User is offline   fredblads Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationSweden, Stockholm

Posted 28 July 2011 - 11:04 PM

Smma här, fast jag har inte gått nian än, men ska prata med alla och det. Sen så kan man ifall man får en plats på ett gymnasium så är det upp till varej gymnasium och mig tex att prata med gymnaset då cih se ifall de kan tänkas behölla min plats till nästa år :) eller om man kanske får förtur eller något :)
USA 2012-2013 med EF rules

MIN BLOGG!

btw, du hittar mig på EF CAMP 2012 också ;)
0

#5 User is offline   Maxen Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm

Posted 29 July 2011 - 01:06 PM

Jag ska åka om 7 dagar, har senast slutat nian. Du behöver inte ens ansöka, du kan logga in med uppgifterna nästa ansökningstillfälle som du fick i nian. Dvs den koden jag fick i maj kan jag ansöka med i februari 2012 även. :)
Mason - Ohio 11/12
Bloggen
0

#6 User is offline   Emma :D Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm <3

Posted 29 July 2011 - 02:10 PM

Nice att man kan söka efter utbytesåret. Lite jobbigt om man inte vill samma saker efter ett år utomlands o redan har sökt o kommit in o grejer. Men kommer det påverka min ansökan att åka på ett utbytesår innan gymnasiet så att jag inte har samma förutsättningar att komma in på det gymnasiet jag vill komma in på? Och söker jag på mina svenska betyg (som jag får när jag går ur 9:an) eller söker jag på mina utländska? Jagmenar jag kommer nog inte ha samma kemibetyg i Spanien som i Sverige om jag bestämmer mig för att åka till Spanien ;)
2013/2014?
0

#7 User is offline   Hanne Icon

• Vice President
  • Icon
  • Group: Moderators
  • LocationHalmstad

Posted 29 July 2011 - 09:00 PM

View PostMaxen, on 29 July 2011 - 02:06 PM, said:

du kan logga in med uppgifterna nästa ansökningstillfälle som du fick i nian. Dvs den koden jag fick i maj kan jag ansöka med i februari 2012 även. :)

Det beror på kommun och vad de ahr för ansökningsprogram. Tror det är bäst att kolla med sin syv och se vad som är bäst där man bor :)

Vill man, kan man
0

#8 User is offline   Emma :D Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm <3

Posted 01 August 2011 - 12:38 PM

View PostHanne, on 29 July 2011 - 09:00 PM, said:

Det beror på kommun och vad de ahr för ansökningsprogram. Tror det är bäst att kolla med sin syv och se vad som är bäst där man bor :)

Spelar det någon roll vilken komun man går i skolan i? Jag går i skolan i en annan komun än den jag bor i men har jag ansökningsprogrammet som finns i min hemkomun eller det som finns i min "skolkomun"? Fattar inte riktigt detdär :P
2013/2014?
0

#9 User is offline   Kanel Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm

Posted 01 August 2011 - 12:40 PM

View PostEmma

Spelar det någon roll vilken komun man går i skolan i? Jag går i skolan i en annan komun än den jag bor i men har jag ansökningsprogrammet som finns i min hemkomun eller det som finns i min "skolkomun"? Fattar inte riktigt detdär :P

Alltså, jag antar att det är din skolkommun? Eller? Kanske inte, eftersom du inte kommer att gå kvar på den skolan sedan... Jag vet faktiskt inte. Du kan ju kolla med SYV:en sedan kanske?
Nordamerika 13/14
Min nya, vackra blogg...
0

#10 User is offline   Emma :D Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm <3

Posted 01 August 2011 - 12:42 PM

Jaa jag har typ 1000 frågor till henne :D
2013/2014?
0

#11 User is offline   Kanel Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm

Posted 01 August 2011 - 12:44 PM

Haha, blir hon säkert glad över. :D
Nordamerika 13/14
Min nya, vackra blogg...
0

#12 User is offline   Emma :D Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm <3

Posted 01 August 2011 - 12:48 PM

Jaadå får hoppas det ;) men det är döjobbigt o inte kunna få något svar förens skolan börjar. It's killing me :(
2013/2014?
0

#13 User is offline   Kanel Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm

Posted 01 August 2011 - 12:52 PM

Förstår dig.... Men har du testat om vi kan svara på något av det? Brukar väl alltid finnas någon som vet.... ;)
Nordamerika 13/14
Min nya, vackra blogg...
0

#14 User is offline   Emma :D Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm <3

Posted 01 August 2011 - 01:09 PM

Jaa har nog frågat det mesta eller kontaktat utbytesorganisationer men jag får oftast svaret "prata med din SYV" haha :P men det kommer nya frågor heeela tiden ;)
2013/2014?
0

#15 User is offline   Kanel Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm

Posted 01 August 2011 - 01:32 PM

View PostEmma

Jaa har nog frågat det mesta eller kontaktat utbytesorganisationer men jag får oftast svaret "prata med din SYV" haha :P men det kommer nya frågor heeela tiden ;)

Skriv ned dem!
Nordamerika 13/14
Min nya, vackra blogg...
0

#16 User is offline   Emma :D Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm <3

Posted 01 August 2011 - 01:50 PM

Mest gymnasiefrågor. Om man åker efter 9an, när söker man (efter 9an eller utbytesåret)? Får man tillgodoräkna sig sitt år? Söker man in på gymnasiet med betygen från 9an eller de utländska? Kommer utbytesåret att påverka gymnasieansökan? Kommer man att "stänga dörrar" till vissa gymnasier? Haha känns mer när man tänker dom men det car nästan 1000 :P
2013/2014?
0

#17 User is offline   Kanel Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm

Posted 01 August 2011 - 02:42 PM

Om man åker efter 9an, när söker man (efter 9an eller utbytesåret)?

Jag skulle gissa att du söker under utbytesåret, men bestämmer dig i nian, så att du vet vad du ska söka till. (Inte säker på den här, men andra borde ju veta... Det är ju många som åkt efter nian. ;)

Får man tillgodoräkna sig sitt år?

Tillgodoräkna hur, menar du?
Om du menar att du inte behöver börja ettan när du kommer tillbaka, utan kan börja direkt i tvåan så vet jag att det finns gymnasier som uppmuntrar till utbytesår och som gärna hjälper eleverna att lösa det med att slippa "gå om". Däremot vet jag inte hur mycket extraplugg det blir, eller hur många sådana gymnasier det finns. Sedan har jag (som jag sade förut) för mig att Storbritannien har samma studieplan som Sverige och att man då kan räkna utbytesåret. Men jag är inte 100 på det.

Söker man in på gymnasiet med betygen från 9an eller de utländska?

Jag skulle gissa att du söker på betygen från nian, då det inte är säkert att du pluggar samma ämnen under utbytesåret...

Kommer utbytesåret att påverka gymnasieansökan?

Jag antar att det påverkar ansökan om du söker från det land du är i, men på annat vis borde det väl inte påverka det... Eller jo, om du ska söka in på estetiskt eller liknande där du ska göra intagningsprov så kan det kanske bli krångligt. Men du kanske kan göra det i nian, och gymnasiet sparar din ansökan? :)

Kommer man att "stänga dörrar" till vissa gymnasier?

Det tror jag verkligen inte! Det vore konstigt i sådana fall. Det är väl mer det där med estetiska då kanske. Men det borde gå att lösa!
Nordamerika 13/14
Min nya, vackra blogg...
0

#18 User is offline   Emma :D Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm <3

Posted 01 August 2011 - 02:54 PM

Det borde ju vara så men det är svårt o vara 100% säker... Får vänta tills jag pratat med min SYV innan jag vet helt. STS kunde inte heller svara på de frågorna så det är svårt att veta säkert :P
2013/2014?
0

#19 User is offline   Kanel Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm

Posted 01 August 2011 - 02:58 PM

View PostEmma

Det borde ju vara så men det är svårt o vara 100% säker... Får vänta tills jag pratat med min SYV innan jag vet helt. STS kunde inte heller svara på de frågorna så det är svårt att veta säkert :P

Menherrejösses, maila alla andra då. Det gjorde jag. Jag pratade med åtta olika organisationer om jag minns rätt.
Explorius, STS, YFU, International Players, AFS, EF, Rotary, Lions. Det är alltid någon som vet. :P
Nordamerika 13/14
Min nya, vackra blogg...
0

#20 User is offline   Emma :D Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm <3

Posted 01 August 2011 - 03:11 PM

Haha ska göra det :) tänkte att det var olika beroende på vilka man åkte med men det kanske det inte är? :P
2013/2014?
0

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users