Forum | Utbytesstudent.se: Mode i USA - Forum | Utbytesstudent.se

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Mode i USA

#1 User is offline   johannaaa Icon

• Freshman
  • Pip
  • Group: Members
  • LocationMora, Sweden

Posted 26 July 2010 - 07:00 PM

Jag undrar vad för slags kläder som är mode i USA.
Är det stor skillnad mot Sveriges mode?
Någon av er som varit där kanske kan svara på min fråga, hehe :)
Oregon, USA 2010-2011
Explorius

http://johannians.blogg.se
0

#2 User is offline   Jonatan Icon

• Sophomore
  • PipPip
  • LocationUppsala

Posted 27 July 2010 - 01:23 AM

View Postjohannaaa, on 26 July 2010 - 07:00 PM, said:

Jag undrar vad för slags kläder som är mode i USA.
Är det stor skillnad mot Sveriges mode?
Någon av er som varit där kanske kan svara på min fråga, hehe :)

Jaa typ ingen bryr sig... Sweatshirt och utsvängda jeans med boots så har du modet i ett nötskal :)
Senatobia - Mississippi

Senatobia High School

Explorius Sweden and ICES USA

My blog: Jonatankjellberg.wordpress.com

"Att våga är att förlora fotfästet för en stund, Att inte våga är att förlora sig själv" - Søren Kierkegaard

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind" - Dr.Seuss
0

#3 User is offline   julia Icon

• Sophomore
  • PipPip

Posted 27 July 2010 - 04:11 PM

Killar hade oftast jeans, oftast var jeansen rätt ful och omoderna och aldrig aldrig aldrig skulle en "normal" kille ta på sig stuprörs jeans. Sweatshirt hollister/af/american eagle eller i min stad så var harley davidson populärt. Skor var typ boots eller gympaskor. Tjejer gillade utsvängda jeans, färglada tröjor (gärna neon) och gympaskor dom med.

På sommaren så klippte månda killar av ärmarna på t-shirten så att armhålehålet gick ner till midjan.. så att dom kunde visa extra mycket muskler.
West Branch, MI
Explorius 2009/2010
0

#4 User is offline   Louise94 Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationÖrebro

Posted 27 July 2010 - 08:20 PM

Kan inte någon visa bild?
Milano, Italien 2010!
(Rotary Short Term Exchange)

USA 11/12?

Min blogg :)
0

#5 User is offline   nilsd Icon

• Freshman
  • Pip

Posted 29 July 2010 - 01:05 PM

Vad jag hört så ska den amerikanska stilen vara mer pösiga och hängig medan vi svenskars stil kan uppfattas som rätt så tajt jämfört med dem
USA 2011/2012
Oregon, Ohio, North Carolina?
explorius?
0

#6 User is offline   Louiselb Icon

• Junior
  • PipPipPip
  • LocationFresno, California

Posted 29 July 2010 - 03:01 PM

min skola som enligt många ansågs väldigt "preppy" och en av de bättre skolorna i Kalifornien och jag tyckte ändå de klädde sig sjukt slappt. Svenskar klär sig generellt mycket mycket bättre.
Tjejer klädde sig i typ utsvängda jeans, juicy byxor eller shorts, sen gärna någon färg glad tröja och alltid uggs (oavsett väder). Killarna hade på sig baggy jeans, stor t-shirt med något tryck och Nike skor. De som hade skinny jeans av killarna var typ emo:s hahaha.. lite kul för emo:s i Sverige och USA ser verkligen olika ut.
Fresno, California med Rotary 09/10
Min blogg
0

#7 User is offline   Ida Icon

• Sophomore
  • PipPip

Posted 29 July 2010 - 09:33 PM

Så sticker man ut lite om man skulle gå klädd så som man är i skolan i sverige?
USA 11/12
YFU
0

#8 User is offline   Sandra Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationTyresö

Posted 30 July 2010 - 04:20 PM

View PostIda, on 29 July 2010 - 10:33 PM, said:

Ja, de tycker att man är uppklädd.
Bentonville, AR 2009-2010There are things that we never want to let go of, people we never want to leave behind.
But keep in mind that letting go isn’t the end of the world, it’s the beginning of a new life.

sanwas.blogg.se

0

#9 User is offline   Amanda Icon

• Senior
  • PipPipPipPip

Posted 30 July 2010 - 09:20 PM

På min första skola gick alla tjejer runt i bootcut-jeans från antingen Aéropostale eller American Eagle (bara ett fåtal har råd med Hollister och Abercrombie där) och en t-shirt eller lagom skanky top. Tie-dye is the thing, amerikaner är som besatta av det. Killarna gick antingen runt i skitiga arbetaroveraller, jaktoutfits eller det senaste från Aéropostale. Man blir så himla trött på att se ordet Aéropostale överallt, hela tiden. Nike Shox var typ de coolaste skorna man kunde ha där och alla tjejer strävade efter att äga en lurvig tröja från The North Face.

På min andra skola fanns det folk med mer "skandinavisk" stil. Leggings, tunikor och så vidare, men bootcut och t-shirt är fortfarande relativt accepterat. Många har snorrika föräldrar vilket leder till ett snobbigare mode.

Sedan finns det såklart en mindre andel emos, nördar som har jeans så korta att de sitter mitt på anklarna, skummisar med klänningar från 1700-talet m.m. precis som på vilken svensk skola som helst.

Edit: Varför blir allt fetstilat? Irriterande.
Posted Image
Addison
Corning, NY 2009-2010

"You never really leave a place or person you love.
Part of them you take with you, leaving a part of yourself behind"

multipurpose.blogg.se
0

#10 User is offline   Fritte Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationGöteborg

Posted 30 July 2010 - 10:21 PM

View PostAmanda, on 30 July 2010 - 10:20 PM, said:

På min första skola gick alla tjejer runt i bootcut-jeans från antingen Aéropostale eller American Eagle (bara ett fåtal har råd med Hollister och Abercrombie där) och en t-shirt eller lagom skanky top. Tie-dye is the thing, amerikaner är som besatta av det. Killarna gick antingen runt i skitiga arbetaroveraller, jaktoutfits eller det senaste från Aéropostale. Man blir så himla trött på att se ordet Aéropostale överallt, hela tiden. Nike Shox var typ de coolaste skorna man kunde ha där och alla tjejer strävade efter att äga en lurvig tröja från The North Face.

På min andra skola fanns det folk med mer "skandinavisk" stil. Leggings, tunikor och så vidare, men bootcut och t-shirt är fortfarande relativt accepterat. Många har snorrika föräldrar vilket leder till ett snobbigare mode.

Sedan finns det såklart en mindre andel emos, nördar som har jeans så korta att de sitter mitt på anklarna, skummisar med klänningar från 1700-talet m.m. precis som på vilken svensk skola som helst.

Edit: Varför blir allt fetstilat? Irriterande.

HAHAHAHAHAHAHAHA just när jag läser det här märker jag att jag har på mig en Aéropostale t-shirt som min farsa köpte till mig när han va i USA förra året! xD lite komiskt! :P Jag kanske kommer passa in trots allt! :P
Winfield West Virginia
USA Explorius ICES
10/11

Blogg

Posted Image
0

#11 User is offline   Sandra Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationTyresö

Posted 30 July 2010 - 11:10 PM

På min första skola gick alla tjejer runt i bootcut-jeans från antingen Aéropostale eller American Eagle (bara ett fåtal har råd med Hollister och Abercrombie där) och en t-shirt eller lagom skanky top. Tie-dye is the thing, amerikaner är som besatta av det.

Yes.

Man blir så himla trött på att se ordet Aéropostale överallt, hela tiden.

Yes.

Yes.

Haha det verkar vara rätt lika även fast man är i olika delar av landet :) Roligt.

Måste lägga till att på min skola var det (på våren främst) mest poppis med slitna bootcutjeans som man trampar på, plastiga flip flop och en stor, urtvättad hoodie. Till det skulle man ha lagom skitigt hår för att helt passa in. Det funkar också bra att byta ut jeansen mot pyjamas- eller mjukisbyxor.
Hollister är hett. Och uggs.
Bentonville, AR 2009-2010There are things that we never want to let go of, people we never want to leave behind.
But keep in mind that letting go isn’t the end of the world, it’s the beginning of a new life.

sanwas.blogg.se

0

#12 User is offline   Hanne Icon

• Graduated
  • Icon
  • Group: Moderators
  • Locationkroppen i Falkenberg, tankarna i Uruguay

Posted 31 July 2010 - 05:36 AM

Blir det fetstilat -tryck edit och sen bara save changes. Brukar försvinna då :) Fast ingen aning om varför det kommer
Uruguay
Blog by me
0

#13 User is offline   Louiselb Icon

• Junior
  • PipPipPip
  • LocationFresno, California

Posted 31 July 2010 - 12:33 PM

View PostIda, on 29 July 2010 - 12:33 PM, said:

ja alltid när jag klädde mig ganska normalt svenskt typ så fick jag massor med komtentarer om hur sött kläd jag var osv. Så jag gillade faktiskt att vara klädd som hemma i Sverige. Dock hände det att jag slängde på mig en stor tjocktröja i skolan, som jag inte skulle ha på min skola i Sverige, dock hade jag aldrig mina jucy byxor i skolan haha, känner mig inte riktigt bekväm i det.:P
Fresno, California med Rotary 09/10
Min blogg
0

#14 User is offline   Niklas Icon

• Sophomore
  • PipPip

Posted 01 August 2010 - 10:09 PM

själv sitter jag här i mina nyköpta så kallade "skinny jeans", men jag antar att jag får börja leta jeans så fort jag kommer dit då eftersom de är de enda jeans jag har...!

Jag är inte emo för den delen heller ;)
(
Siren, Wisconsin
Explorius

2010/2011
0

#15 User is offline   Amanda Icon

• Senior
  • PipPipPipPip

Posted 01 August 2010 - 10:45 PM

View PostNiklas, on 01 August 2010 - 11:09 PM, said:

själv sitter jag här i mina nyköpta så kallade "skinny jeans", men jag antar att jag får börja leta jeans så fort jag kommer dit då eftersom de är de enda jeans jag har...!

Jag är inte emo för den delen heller ;)
(

Det finns skinny jeans på Pac Sun, billigt är det också. Även på Hot Topic men där är de mer åt emo-hållet. Tror det börjar finnas mer och mer i andra affärer också, men amerikaner är ett svårövertalat folkslag.. bootcut är fortfarande det man ser mest (i alla fall i upstate New York).
Posted Image
Addison
Corning, NY 2009-2010

multipurpose.blogg.se
0

#16 User is offline   Niklas Icon

• Sophomore
  • PipPip

Posted 02 August 2010 - 10:04 AM

ja fast det är "vanliga" jeans jag behöver, men det finns väl kanske på varenda klädaffär där? ;)
Siren, Wisconsin
Explorius

2010/2011
0

#17 User is offline   Amanda Icon

• Senior
  • PipPipPipPip

Posted 02 August 2010 - 06:16 PM

View PostNiklas, on 02 August 2010 - 11:04 AM, said:

ja fast det är "vanliga" jeans jag behöver, men det finns väl kanske på varenda klädaffär där? ;)

Aha, ja det finns överallt, i varierande snygghetsgrad.. haha.
Posted Image
Addison
Corning, NY 2009-2010

multipurpose.blogg.se
0

#18 User is offline   Thea Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationTraverse City Michigan

Posted 03 August 2010 - 07:35 AM

haha, ja kläderna i USA är väll inte dom snyggaste.. Eller dom är lixom inte så speciella. Jeans och sånt, man hittar ju inte G-star och sånt direkt.. Nu när jag är hemma så känns det som att jag inte har några kläder! haha..
Traverse City Central High School

Michigan
Home of the Trojans
Explorius 09/10
Min Blogg
0

#19 User is offline   Iowa-linda Icon

• Freshman
  • Pip

Posted 03 August 2010 - 06:14 PM

Där jag var i IOWA var det zero fashion!
alla hade jeans och en hoodie från hollister, american eagle eller abercrombie. och självklart flipflops! killarna hade fula skate skor från typ nike med regnbågens alla färger eller vita nikes.
eller vissa kom i mjukisbyxor, pyjamas!?, och slitna äckliga gamla kläder som såg ut att vara minst 15år gamla! :P
nej men det e väldigt bekväma ! så du behöver inte direkt fixa dig varje dag om du inte orkar.
jag var som jag brukar klä mig i sverige varje dag. och jag fick massa kommentarer hela tiden: u look so cute! haha så det kändes ju bra. men mkt mjukiskläder men håret och makeupen kan var hur stylad som helst :P
Iowa, USA 09/10
Blogg:lindasegerfeldt.wordpress.com
0

#20 User is offline   Mine Icon

• Newbie
  • LocationOnsala - Kungsbacka - Göteborg

Posted 03 August 2010 - 08:09 PM

Jag var i Alabama och där kändes det som att modet låg ett par år efter Sverige.
Jag var ALLTID för uppklädd. I skolan var det vanligast med mjukisbyxor eller "mjukis-shorts" kombinerat med för stora T-shirts och enorma tjocktröjor bootcutjeans förekom i skolan, men oftast bara om det skulle vara lite mer uppklätt.

Hmm.. hur lägger man till bilder om man har dem på datorn?
Tuscaloosa - Alabama 08/09
0

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users