Forum | Utbytesstudent.se: Samla pengar! - Forum | Utbytesstudent.se

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Samla pengar! Hur kan man samla ihop sina egna pengar till sitt utbytesår?

#1 User is offline   IsabelleH Icon

• Newbie
  • Group: Members

Posted 30 June 2012 - 08:16 PM

Hej! Jag är en tjej på 16 år som kommer från Umeå. Till hösten börjar jag 1an och min absolut största önskan är att undet mitt andra år på gymnasiet få åka till Mexiko som utbytesstudent, (2013/2014). Men som säkert många andra av er har jag stött på lite hinder...
Det här med pengarna. Vet att det inte är så himla kul fråga men det är ju ändå ganska viktigt med tanke på hur mycket det kostar att åka iväg!
Lever i en medelklassfamilj (2 medelklassfamiljer)som inte direkt har råd att bara slänga ut 50-60 000 kr bara sådär, men jag har sagt att det här är något som jag verkligen, verkligen vill och kommer kämpa så mycket som det bara går för att samla ihop så mycket pengar som möjligt själv!

Min fråga är då om det är någon som har några bra tips på hur man kan samla ihop lite egna pengar? Ska sommarjobba, vara med på ett loppis och så klart söka olika fonder och stipendium... Men vad finns det mer man kan göra? Någon som har några bra förslag? :-)
0

#2 User is offline   Kanel Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationStockholm

Posted 03 July 2012 - 02:22 PM

Försök skaffa helgjobb! Jag har hittat ett jobb (Ung Omsorg, vet inte om det finns i Umeå? Om det gör det så är det ett hyfsat lätt jobb, som inte tar så mycket tid och som gör att man får in lite extrapengar sådär ändå) som ger mig 67/timmen, och jag jobbar ca. 3 timmar varannan vecka. Tar inte så fantastiskt mycket tid, ger inte fantastiskt mycket pengar, men det bidrar. Sen finns det ju det här gamla vanliga - samla pantburkar bland grannar och släktingar, som du sade - var med på en loppis, prata med folk du känner/grannar och se om de behöver hjälp med städning/gräsklippning/vattning av gräsmattor när de är bortresta/barnpassning eller vad du nu känner att du kan göra. Och bestäm dig för ett rimligt mål för hur mycket pengar du vill få in - det gör dig mer taggad om du ser att du närmar sig! :)
Lycka till!
Nordamerika 13/14
Min nya, vackra blogg...
0

#3 User is offline   juliaXD Icon

• Sophomore
  • PipPip

Posted 28 July 2012 - 07:31 PM

Jag sökte stipendier via stipendium.se kostade 250kr att få hem en lista och där fanns över 200 olika stipendium som jag kunde söka :) väldigt smidigt, för det är rätt svårt att hitta själv på intenet faktiskt!
Det var också en tjej som ska åka i år som sökte ett stipendium från sin bank och fick 25 000 utav dem så det bör du helt klart testa!
de flesta organisationer delar dessutom ut mindre stipendium till blivande utbytesstudenter.

förutom att söka stipendium kan din familj kanske ta emot en utbytesstudent medan du är iväg?
om de kan tänka sig att ha en hela året kan du åka med Rotary och då blir kostanden mycket lägre :D
om de bara vill ha en i tre eller sex månader kan du få rabatt från näst intill alla andra organisationer för det :)

Explorius, och säkert fler organisationer, sammarbetar med olika banker och kan därför erbjuda ett räntefritt lån på 50 000kr som dina föräldrar kan ta och som du kanske kan betala tillbaka till dem sen :) kostanden blir då inte lika stor åt gången och "vanliga" familjer har råd att lägga ut det så länge :)

ett annat tips är att be släktingar om lån (jag fick maaaassa pengar av min farmor som jag inte ens behöver betala tillbaka!) och en massa andra bliviande utbyttisar har fått bra med lån :) eller bidrag.

annars är det nog tyvärr bara att jobba på som gäller, sök helgjobb på snabbköp, i kiosker eller liknande och berätta i din ansökan hur viktigt det är för dig att få ihop pengar så brukar de vara mer lättövertalade att anställa ungdomar :)
USA - MACOMB, MI

EXPLORIUS - ASSE 12/13

adreamthatcametrue.blogg.se
0

#4 User is offline   Oscar - admin Icon

• Administrator
  • Icon
  • Group: Administrators
  • LocationLinköping

Posted 12 January 2014 - 07:58 PM

## Försöker rensa spam ##
0