Forum | Utbytesstudent.se: Vill åka på ett utbytesår (överraskande, right?) - Forum | Utbytesstudent.se

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Vill åka på ett utbytesår (överraskande, right?)

#1 User is offline   RobinAndreassen Icon

• Freshman
  • Pip
  • Group: Members
  • LocationSkövde

Posted 01 December 2011 - 07:07 PM

Robin här! 16 år och bor för närvarande i Skövde.
Jo, det är så att jag extremt gärna vill åka som utbytesstudent till helst USA eller alternativt Frankrike ett år. Har tyvärr ett hinder på vägen. Som så många andra så är ekonomin det värsta. Skiljda föräldrar, har bott med min ensamstående mamma hela mitt liv fram till Augusti i år. Nu hyr jag lägenhet här i Skövde tillsammans med en barndomskompis. Jag har aldrig haft några som helst problem i skolan och jag går nu första året i IB (International Baccalaureate(ett program som man enbart talar engelska i)) och har genomsnitts betyg på ungefär B skulle jag gissa.

Mitt problem är som sagt det ekonomiska. Jag har en relativt fattig mamma och pappa och använder studiebidraget till mat och diverse nödvändigheter. Fast jag tror ändå att vi skulle kunna skrapa ihop en del om släkten hjälpte till lite. Har minst 10 000kr som jag fick i ett stipendium när jag gick ur nian. Argumentet att jag kostar mycket pengar för mamma skulle inte fungera då jag kostar henne ca tusenlappen i månaden. Ett annat problem är lägenheten, hur ska den betalas om jag är borta i tio månader? Kostar 2000 i månaden och jag tror knappast att inackorderingstillägget fortfarande gäller medan jag är utomlands. Jag antar att min bästa chans vore fler stipendium. Min mamma skulle inte säga nej så länge pengarna finns där, det är jag säker på.

Så vad tror ni? Hur ser mina odds ut? Vad skulle ni göra i mitt läge?
0

#2 User is offline   Martin Icon

• Senior
  • PipPipPipPip

Posted 01 December 2011 - 09:54 PM

För det första tycker jag inte att du ska åka till ett engelskttalande land. OCh eftersom Frankrike ligger i Europa så finns det lite andra alternativ än just det vanliga, jag tycker du ska ansöka om internationella programkontorets stependium och det kommer inte kosta dig alls lika mycket ett år i Frankrike som med de kommersiella organisationerna.

http://www.programko...ar-i-Frankrike/
México ♥
0

#3 User is offline   RobinAndreassen Icon

• Freshman
  • Pip
  • LocationSkövde

Posted 02 December 2011 - 10:26 AM

View PostMartin, on 01 December 2011 - 09:54 PM, said:

För det första tycker jag inte att du ska åka till ett engelskttalande land. OCh eftersom Frankrike ligger i Europa så finns det lite andra alternativ än just det vanliga, jag tycker du ska ansöka om internationella programkontorets stependium och det kommer inte kosta dig alls lika mycket ett år i Frankrike som med de kommersiella organisationerna.

http://www.programko...ar-i-Frankrike/

Det står på hemsidan att man måste läsa franska steg 2, vilket jag antar är gymnasienivå. Jag läste franska i högstadiet, men eftersom alternativet inte fanns på mitt gymnasium så fortsatte jag inte. Sedan gillar jag personligen inte idén med att man ska flytta runt mellan ett internat och en värdfamilj.
0

#4 User is offline   Em. Icon

• Sophomore
  • PipPip
  • LocationFalun

Posted 02 December 2011 - 02:05 PM

View PostRobinAndreassen, on 02 December 2011 - 10:26 AM, said:

Det står på hemsidan att man måste läsa franska steg 2, vilket jag antar är gymnasienivå. Jag läste franska i högstadiet, men eftersom alternativet inte fanns på mitt gymnasium så fortsatte jag inte. Sedan gillar jag personligen inte idén med att man ska flytta runt mellan ett internat och en värdfamilj.

Om du har läst franska under högstadiet så har du läst steg 2 :), när du börjar gymnasiet så läser du steg 3.
0

#5 User is offline   Amanda_E Icon

• Senior
  • PipPipPipPip

Posted 02 December 2011 - 02:24 PM

Att åka till någonstans i Europa med Rotary är billigt. 28500 kr + flybiljett (vilket kan vara extremt billigt med typ Ryanair)
Santiago, Chile

09-10
Rotary

0

#6 User is offline   Bebba Icon

• Junior
  • PipPipPip
  • LocationÖstersund

Posted 02 December 2011 - 10:32 PM

Jag vet inte hur det är med andra organisationer men med YFU så kan du söka deras stipendie för ekonomiska skäl (25 000 kr). Och om du inte skulle få det stipendiet så har du möjlighet att tacka nej till din plats.

Sen om du åker någonstans inom Europa så har jag bestämt för mig att du har möjlighet att behålla studiebidraget medan du är borta och det är ju ett stort plus. Det har jag iallafall räknat med att jag ska få göra. :)
Frankrike 2012/13 med YFU!

Posted Image

ebbablixth.blogg.se
0

#7 User is offline   RobinAndreassen Icon

• Freshman
  • Pip
  • LocationSkövde

Posted 02 December 2011 - 10:57 PM

Em.: Åh, vad bra. Men jag ogillar fortfarande tanken på att flytta runt så där.

Amanda_E: Med Rotary så måste man väl ta emot en utbytesstudent i sitt hem? Det skulle väl inte fungera så bra när jag bor i lägenhet utan föräldrar?

Bebba: Det låter ju ganska bra faktiskt, får ta och prata med mamma först. Kanske blir så att jag följer med dig dit till höst då. ;)
0

#8 User is offline   Amanda_E Icon

• Senior
  • PipPipPipPip

Posted 03 December 2011 - 03:28 PM

View PostRobinAndreassen, on 02 December 2011 - 10:57 PM, said:

Amanda_E: Med Rotary så måste man väl ta emot en utbytesstudent i sitt hem? Det skulle väl inte fungera så bra när jag bor i lägenhet utan föräldrar?

Nej, då skulle ju någon av dina föräldrar ta emot en hemma hos sig ;)
Santiago, Chile

09-10
Rotary

0

#9 User is offline   RobinAndreassen Icon

• Freshman
  • Pip
  • LocationSkövde

Posted 03 December 2011 - 04:14 PM

View PostAmanda_E, on 03 December 2011 - 03:28 PM, said:

Nej, då skulle ju någon av dina föräldrar ta emot en hemma hos sig ;)

I den lilla lägenheten som mamma har? Skulle inte tro det. :]
0

#10 User is offline   Daniel T Icon

• Newbie
  • LocationSkövde

Posted 04 December 2011 - 05:14 PM

Man kan alltid låna ,men problemet är ju att man ska betala tillbaka också !

Bor du i Skövde :) Jag bor också där :D
Daniel Thomsen
Ytbytesstudent STS USA-2012-2013
WWW.danieliusa.blogg.se
0

#11 User is offline   RobinAndreassen Icon

• Freshman
  • Pip
  • LocationSkövde

Posted 05 December 2011 - 06:27 AM

View PostDaniel T, on 04 December 2011 - 05:14 PM, said:

Man kan alltid låna ,men problemet är ju att man ska betala tillbaka också !

Bor du i Skövde :) Jag bor också där :D

Jo, det är väl i så fall sista vägen ut. Haha, yes det gör jag. (:
0

#12 User is offline   IdaMarten Icon

• Newbie
  • LocationVästerås

Posted 05 December 2011 - 05:06 PM

Sök massa stipendier, det skulle jag ha gjort, sen om du vill åka till Frankrike lika gärna som till USA så kan du ju välja Frankrike om det är billigare:) Hoppas du får ihop pengar så du kan åka!
Usa 12/13 med Explorius

0

#13 User is offline   RobinAndreassen Icon

• Freshman
  • Pip
  • LocationSkövde

Posted 06 December 2011 - 09:29 AM

View PostIdaMarten, on 05 December 2011 - 05:06 PM, said:

Sök massa stipendier, det skulle jag ha gjort, sen om du vill åka till Frankrike lika gärna som till USA så kan du ju välja Frankrike om det är billigare:) Hoppas du får ihop pengar så du kan åka!

Ja, fast SYV fick mig på bättre tankar. Det blir nog IPK ändå, för att åka med dem till Frankrike så behöver jag bara lägga ut 5-10 tusen ur egen ficka. Fast ett stipendium så att man får lite extra pengar med sig vore ju inte helt fel. (:
0

#14 User is offline   RobinAndreassen Icon

• Freshman
  • Pip
  • LocationSkövde

Posted 07 December 2011 - 06:37 PM

Nu fick jag beskedet från YFU att platserna till Frankrike var upptagna. Schweiz är ju ett alternativ men jag har en kompis i Frankrike som faktiskt går i min klass just nu, som inte vore helt fel att kunna träffa då och då. Hon från YFU sa att jag antingen kunde hoppas på att någon hoppade av eller så fick jag helt enkelt ta mitt andrahandsval. Så är det någon som vet hur många platser det vanligtvis finns? Om det faktiskt brukar hända att någon hoppar av, eller ska jag helt enkelt vänja mig vid tanken att det blir Schweiz i stället?
0

#15 User is offline   Daniel T Icon

• Newbie
  • LocationSkövde

Posted 07 December 2011 - 10:17 PM

Hej!

Ville bara informera att du kan även åka med oss STS!
Vi har fortfarande lediga platser!

Gå in på STS.se och gå in på STS-High School.
Där kan du se priser och länder.

Har du frågor om STS ?
Då är det bara att fråga!

/Best regards

Daniel Thomsen
Daniel Thomsen
WWW.danieliusa.blogg.se
0

#16 User is offline   RobinAndreassen Icon

• Freshman
  • Pip
  • LocationSkövde

Posted 08 December 2011 - 05:32 PM

View PostDaniel T, on 07 December 2011 - 10:17 PM, said:

Hej!

Ville bara informera att du kan även åka med oss STS!
Vi har fortfarande lediga platser!

Gå in på STS.se och gå in på STS-High School.
Där kan du se priser och länder.

Har du frågor om STS ?
Då är det bara att fråga!

/Best regards

Daniel Thomsen
STS-Ambassadör

Tyvärr så är STS alldeles för dyrt för mig, då det inte heller finns chans till stipendium där så fungerar det inte för mig.
0

#17 User is offline   Daniel T Icon

• Newbie
  • LocationSkövde

Posted 08 December 2011 - 07:56 PM

View PostRobinAndreassen, on 08 December 2011 - 05:32 PM, said:

Tyvärr så är STS alldeles för dyrt för mig, då det inte heller finns chans till stipendium där så fungerar det inte för mig.

STS-High School har 3st stipendier Se här = http://www.sts.se/sw...sts-stipendier/

Vi har även 3000kr i rabbat och så ingår det två dagar i New York eller San Fransisco.
Daniel Thomsen
WWW.danieliusa.blogg.se
0

#18 User is offline   RobinAndreassen Icon

• Freshman
  • Pip
  • LocationSkövde

Posted 09 December 2011 - 11:51 AM

View PostDaniel T, on 08 December 2011 - 07:56 PM, said:

STS-High School har 3st stipendier Se här = http://www.sts.se/sw...sts-stipendier/

Vi har även 3000kr i rabbat och så ingår det två dagar i New York eller San Fransisco.

Ao där ser man, men jag tycker att STS är lite för kommersiell, jag menar betala för intervju? Föredrar då YFUs ideella inställning. Sedan så är det bara en av de stipendierna som egentligen skulle hjälpa mig och jag tvivlar på att jag har så stor chans på det, då det i detta fall handlar om vem som skriver bäst. Missförstå mig inte, STS är säkert jättebra och om jag hade haft pengarna så hade jag gärna åkt med dem.
0

#19 User is offline   Daniel T Icon

• Newbie
  • LocationSkövde

Posted 09 December 2011 - 09:12 PM

View PostRobinAndreassen, on 09 December 2011 - 11:51 AM, said:

Ao där ser man, men jag tycker att STS är lite för kommersiell, jag menar betala för intervju? Föredrar då YFUs ideella inställning. Sedan så är det bara en av de stipendierna som egentligen skulle hjälpa mig och jag tvivlar på att jag har så stor chans på det, då det i detta fall handlar om vem som skriver bäst. Missförstå mig inte, STS är säkert jättebra och om jag hade haft pengarna så hade jag gärna åkt med dem.

Okej!
Jag hoppas personligen bara på att u kommer iväg! Vem du åker med spelar ingen roll!

Lycka till!
Daniel Thomsen
WWW.danieliusa.blogg.se
0

#20 User is offline   Thea Icon

• Senior
  • PipPipPipPip
  • LocationTraverse City Michigan

Posted 10 December 2011 - 08:52 AM

Kolla in
http://www.stipendier.se/ Dom har så man får hem en lista med massor av stipendier! Kostar dock 250 kr men jag tror nog att jag fick hem en 50 förslag på olika stipednier jag kunde söka, som passade mig. Jag sökte dock aldtig men vet arr de va många utav dem som hade bara några få sökande :)
Lycka till & jag hoppas du kommer iväg. För det är såå värt att åka iväg!
Michigan 09/10
Min amerikanska blogg
0

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users